dilluns, 5 de desembre del 2011

La “curació de continguts”

De l'Alpujarra a la web 3.0.n

La primera vegada que vaig sentir aquest concepte la meva ment es va transportar a un lloc molt llunyà, a Trevélez, un poble que fa tot ell – literalment– olor de pernil, i que està situat ben bé al mig de Sierra Nevada (antic Al·landalus). No és estrany, ja que la seva principal activitat econòmica és la curació de pernils.

Vista general de Trevélez (From es.wikipedia.org).





Però “curar” continguts és una altra cosa. De fet, com acostuma a passar, el concepte ve de l’anglès, “content curation” que, tot i que no sigui fàcil de traduir vol dir alguna cosa així com “conservació o preservació” de continguts. De fet, “curator” és el terme que s’utilitza per a referir-se a la feina de conservador, sigui de museus, de col·leccions, etc. Es refereix, doncs, a una tasca relacionada amb la selecció, l’exposció, o la classificació, més que no pas al guariment o a la reparació d’alguna cosa.

Què és

Curar continguts és seleccionar –o rescatar– continguts de la Xarxa d’acord a uns criteris o a una temàtica i posar-los a l’abast d’altres usuaris. Però no només això. Un contingut curat ha de ser un contingut rellevant, escollit i que aporti valor.

Es poden curar continguts de moltes maneres. De fet tots ho fem habitualment de manera informal. D’això Twitter n’és un bon exemple. Molts dels usuaris i usuàries a qui seguim és perquè que ens proporcionen de forma regular uns continguts determinats, escollits i seleccionats perquè expressen una idea, il·lustren un concepte, presenten una novetat o aporten una informació significativa sobre un tema determinat. L’hàbit de publicar i de compartir amb els altres aquelles “pedretes precioses” que trobem a la Xarxa que ens generen interès no deixa de ser una forma de curació de continguts.

Però la curació de continguts és també una activitat explícita i intencionada. En aquest sentit, qualsevol de nosaltres pot assumir el rol de curador de continguts en una temàtica determinada i arribar a esdevenir un punt de referència ben reputat en els universos digitals d’altres usuaris. Per ser un bon Content Curator només cal habilitar els mitjans i els canals adequats –tant per nodrir-se de continguts com per a publicar-los–, disposar d’una estratègia de difusió adequada, i tenir clares aquestes tres premisses: especialització (centrar-se en una àrea temàtica), selecció (escollir continguts rellevants, clars i significatius) i constància (publicar respectant una regularitat).

A banda del treball que aportin els Content Curators individuals, existeixen a la Xarxa una gran multitud de Sites que ofereixen continguts curats com ara Alltop, que facilita l'accés a continguts multitemàtics a través d'un sistema de directoris i etiquetes per accedir a continguts, o Stumbleupon, que combina la cerca de continguts amb una xarxa social d’usuaris.

Aquests serveis especialitzats tenen com a avantatge que permeten accedir a continguts escollits i de qualitat, però tenen l’inconvenient de no poder fer cerques gaire específiques. Per exemple, si el que busqueu és una infografia sobre els usos d’Internet en dispositius mòbils, francament ho teniu una mica complicat. Haureu de fer cerques molt generals i per separat –sense poder-les creuar ni refinar–, en aquest cas sobre “mobile devices”, “Internet” i “infographic”, i esperar que entre els resultats de cada cerca aparegui el contingut desitjat. La raó és que la massa crítica de recursos indexats és encara baixa.

Conclusió

En qualsevol cas, tot i que l’interès per la curació de continguts no arribarà mai a desbancar l’interès per la curació de pernils –almenys així ho espero–, sí que s'ha anat perfilant en els darrers anys com una de les activitats més necessàries de la societat del coneixement. Traduït a la pràctica això vol dir que, a banda de donar peu a l’aparició d’una de les professions amb més futur, la curació de continguts és una competència que no pot quedar fora de l’ambit curricular de la capacitació digital, constantment enriquit per l’evolució imparable d’Internet.

Donem un cop d’ull a...

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada